Skyttevej 12
7800 Skive
70701464

High Frame Rate

WHAT’S NEW?
Siden lydens indtog i Hollywood i slutningen af 1920’erne er filmillusionen blevet skabt ved at vise 24 forskellige billeder på lærredet hvert eneste sekund. Hastigheden blev valgt både af tekniske og økonomiske årsager. En filmblænde blev sidenhen normal i enhver filmprojektor således at hvert billede blev vist to gange for i alt at sende 48 lysglimt op på lærredet hvert sekund. Til sammenligning udsender en alm. elpære (glødepære) 50 lysglimt pr. sekund.

Gennem tiden har adskillige instruktører og filmfotografer har følt sig begrænset af 24 fps (frames per second/billeder pr. sekund), hvilket har ført til flere forskellige forsøg igennem filmhistorien. I 1958 var f.eks. Todd-AO fremme med 30 fps. og Motion Master og Showcan forsøgte sig så sent som i 1990’erne med en række testfilm med højere hastighed. Men både udgiften til selve filmmaterialet, fremkaldelsen og kravene til fremvisningen har indtil nu været al for uoverskuelig til, at filmbranchen har kastet sig ud i denne enorme økonomiske risiko.

HVORFOR HFR?
I sin nye film ”Hobbitten: En uventet rejse” udnytter Peter Jackson de digitale muligheder. Teknologien kaldes HFR (High Frame Rate, som nok bedst kan oversættes med ’hurtige billeder’). Resultatet er, at filmen på lærredet bliver endnu mere skarp, levende og helt uden slør, når kameraet panorerer eller der er hurtig action på lærredet.

Med et mere flydende billede uden uregelmæssigheder forstærkes illusionen i hidtil uset grad og publikum vil med kombinationen af 3D og HFR opleve, at billederne bliver ufatteligt naturtro.

Peter Jackson om HFR:
- ”En af de største fordele er det faktum, at øjet oplever dobbelt så mange billeder pr. sekund, som giver filmen en vidunderlig fordybende kvalitet. Jeg syntes, at HFR er fantastisk”

TEKNIKKEN BAG REALD 3D/HFR
Filmprojektorer fungerer på hver sin måde hvad angår HFR, billeder pr. sekund samt lysglimt. Cinema3 benytter RealD og DLP-projektorer når ”Hobbiten: En uventet rejse” opleves i 3D.

RealD har udviklet teknologien bag den nye generation af 3D-film. For at skabe en flerdimensionel effekt bliver der vist to billeder på samme tid - et billede til hvert øje – højre billede og venstre billede. Hjernen ’smelter’ så de to billeder sammen med hjælp fra 3D-brillen. På denne måde kopierer 3D den måde vores øjne opfatter omverdenen på.

DLP-projektorer afvikler 3D-film sekventielt. Billederne vises skiftevis til venstre og højre øje. Standard film afvikles ved 24 fps og en standard 3D-film med 48 fps: 24 billeder til venstre øje og 24 billeder til højre øje. Hvert af de 24 billeder bliver vist tre gange også kaldet ”triple flash”. 3D-film optaget med 24 fps vises altså med 144 lysglimt pr. sekund (48 billeder x triple flash = 144 lysglimt pr. sekund).

Når en film (som ”Hobbitten”) er optaget med 48 fps afvikles en 3D-film med 96 fps: 48 billeder til venstre øje og 48 billeder til højre øje. Hvert af de 48 billeder bliver vist to gange. 3D-film optaget med 48 fps vises altså med 192 lysglimt pr. sekund (96 billeder x 2 flash/lysglimt = 192 lysglimt pr. sekund).

For at skabe 3D benytter DLP-projektoren RealD der er aktive polariserede filtre. Der benyttes flydende krystaller til at skifte mellem de to polariseringer. Dette skift tager omkring 400 mikrosekunder at udføre. Elektronikken, der styrer polariseringen, kan håndtere op til 240 lysglimt pr. sekund og dermed afvikle alle HFR-film.